מכונית הנוסעים החשמלית של יונדאי, איוניק 6 – דגם חשמלי-ייעודי השני של המותג, אחרי רכב הפנאי איוניק 5 – הושקה ב-2022, הגיעה לישראל במאי 2023.

עם הגעתה בחנו את הגרסה הזולה יותר, עם מנוע אחד והנעה אחורית, וכעת אנו פוגשים בזאת שמציעה הספק גבוה בהרבה והנעה כפולה.

יונדאי איוניק 6 - מבחן דרכים (325 כ
צילום: אלי שאולי
 

הקשר, פרטים

איוניק 6 מבוססת על הרצפה החשמלית E-MGP המשרתת דגמים נוספים ביונדאי, קיה וג'נסיס. בסיס הגלגלים של הדגם מכובד ביותר, 295 ס"מ וגם אורכה לא חסר, 485.5 ס"מ. המכונית רחבה למדי, 188 ס"מ, ולא מאוד נמוכה, 149.5 ס"מ. העיצוב יעיל ביותר מבחינה אווירודינמית, ומקדם הגרר הוא 0.22 (עם מצלמות במקום מראות: 0.21). 

הגרסה הנבחנת מצוידת בשני מנועים לתפוקה של 325 כ"ס ו-61.6 קג"מ, ההנעה כאמור כפולה ומשך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 5.1 שניות. להשוואה, לגרסת המנוע היחיד 228 כ"ס ו-35.6 קג"מ, 0 ל-100 ב-7.4 שניות. בשתי הגרסאות, המהירות המרבית 185 קמ"ש.

יונדאי איוניק 6 - מבחן דרכים (325 כ
צילום: אלי שאולי

אין הבדלים בסוללה, כאן עם 77.4 קוט"ש, והטווח המוצהר הוא 583 ק"מ; בהנעה האחורית הוא 614 ק"מ. הספק הטעינה המהירה ללא שינוי, 350 קילוואט. 

משקל הגרסה החזקה יותר עלה ל-2020 ק"ג מ-1910 ק"ג, ונפח תא המטען הקדמי ירד ל-14 ליטרים מ-45 ליטרים. 

יונדאי איוניק 6 מוצע בגרסת 151 כ"ס, הנעה אחורית ב'פרמיום' ב-214,000 שקלים; בארבע רמות אבזור בזו עם 228 כ"ס – מ-238,000 שקלים ועד 270,000 שקלים – ובשלוש רמות אבזור לגרסת ה-325 כ"ס וההנעה כפולה: מ-285,000 שקלים ועד 295,000 שקלים. יצוין כי לדגם זה חמש שנות אחריות לכל הרכב, שבע שנים לסוללה.

יונדאי איוניק 6 - מבחן דרכים (325 כ
צילום: אלי שאולי

למבחן קיבלנו את הרכב ב'לימיטד' ומחירו 286,000 שקלים, ובאבזור תאורת לד מטריקס, חישוקי "18, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים שהם גן מאווררים, ניתן להשכיב אותם והחימום הוא גם לאחוריים, צג "12.3, מחוונים מוקרנים, תצוגה עילית, בקרת אקלים, מערכת שמע של בוז, ריפוד עור. במפרט הבטיחות מערכת שמירת מרחק ובלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור, תיקון סטייה מנתיב, ניטור אקטיבי של שטח מת והקרנת תמונה עם איתות, בקרת שיוט אדפטיבית, מניעת יציאה לא-בטוחה מהרכב.

יונדאי איוניק 6 - מבחן דרכים (325 כ
צילום: אלי שאולי
 

עיצוב, נראות

אין ביטוי חיצוני להבדל בין הגרסאות, וגם במפגש הזה יונדאי 6 נראית מכונית שעיצובה נע בין מוזר למרשים. אלמנטים בתאורת החזית ובאחוריים עם הספוילר המודגש מזכירים מאפיינים של פורשה והקווים המוארכים מושכים, אך היא נראית צרה מזוויות מסוימות (כמו במבט מאחור). היא לא תהיה לטעמם של כולם, והיא עדיין אחראית להרבה תשומת לב. 

יונדאי איוניק 6 - מבחן דרכים (325 כ
צילום: אלי שאולי
 

פנים רכב

גם בסביבת הנהג אין הבדל בין גרסת ההנעה הכפולה לאחורית; מפרט האבזור שונה במעט מזה של 'לימיטד' בהנעה אחורית; גג הזכוכית איננו, נוספו המערכת של בוז והמושבים הקדמיים הנשכבים. 

עיקר העיצוב מוכר מאיוניק 5, מבוסס על שילוב נאה בין הצג המרכזי לבין המחוונים המוקרנים. אלה יודעים כאמור להקרין תמונת שטח מת עם הפעלת איתות, אך אין להם תצוגה קלאסית וחיוויים מסוימים בהם קטנים ומוסתרים. במצב הניהוג האישי בגרסה זו ניתן לבחור כך שעיקר הכוח יגיע מאחור; לא הרגשתי שכך קרה ונראה שהרכב עושה כרצונו.

יונדאי איוניק 6 - מבחן דרכים (325 כ
צילום: אלי שאולי

יותר מדי פרטים צריכים תפעול דרך הרבה לחיצות בצג. כך ניתוק מערכות הבטיחות שאינו נוח, או תפעול מערכת השמע. בקרת האקלים מופעלת חיצונית לצג, אך החיווי אינו נראה בברור. הצג עלול לסבול מהשתקפויות בימי שמש יוקדים והמיקום במרכז למתגי החלונות, שכמו רוב חלקי הפלסטיק ברכב אינם נראים איכותיים, אינו נוח. כך גם מתגי תפעול אחרים (למשל מראות) שעברו מהדופן כדי להקטין את ידית הדלת וליצור תחושה שהרכב רחב ממנה שהוא בפועל. מסיבה זו תאי האחסון בדלתות צרים מדי.

יונדאי איוניק 6 - מבחן דרכים (325 כ
צילום: אלי שאולי

מושב הנהג נוקשה ועדין נוח גם אם לוקח קצת זמן לגבש תנוחה נוחה (כנראה גם בגלל שהתקרה נמוכה). הראות לאחור מוגבלת, וגם מלפנים קשה להבין היכן הרכב מסתיים.

מאחור הנוסעים התרשמו ממרווח הרגליים הענק, אך לא כולם אהבו שמסעד הגב מוטה לאחור כדי לסייע למרווח הראש הפחות מרשים. נפח תא המטען, 405 ליטרים, אינו גדול מאוד, המבנה שלו שטוח וארוך וחבל שאין בו תאים.

יונדאי איוניק 6 - מבחן דרכים (325 כ
צילום: אלי שאולי
 

מנוע, ביצועים

שילוב ל-D מזכיר שקשה להתרגל לכך שתפעול הבורר הוא בכיוון הפוך למה שמקובל (קדימה ל-D, אחורה ל-R). לחיצה על המצערת מבהירה מיד שיש כאן הרבה יותר כוח – גם אם, עדיין, וכמו שפגשנו בדגמים קרובים אחרים של יונדאי, הוא נוצר באופן הדרגתי ולינארי; זינוק מהמקום ותאוצות ביניים ממהירויות נמוכות לא יאתגרו את שרירי הבטן.

יונדאי איוניק 6 - מבחן דרכים (325 כ
צילום: אלי שאולי

עם זאת מדובר ברכב מאוד מהיר, המזנק ממש טוב בזכות הורדת כוח יעילה (הנעה כפולה), האצות הביניים כוחניות והקצב אינו נפגם בעליות, גם בימים חמים. גרסה זו זריזה ומבצעת טוב משמעותית מזאת עם ההנעה האחורית, גם בזכות יעילות ההנעה הכפולה, לא מעט בגלל תוספת ההספק (יותר מ-40%), הרבה מאוד הודות למומנט הגדול בהרבה (בכ-75%). אפשר לקבע צליל מנוע אלא שזה נשמע מלאכותי ומגוחך.

על קצב גבוה משלמים בטווח, וזה מטבע הדברים טוב פחות מזה שבגרסת ההנעה האחורית. ביום המבחן ועם קטע דינמי לא ארוך, הצריכה הייתה 4.7 ק"מ/קוט"ש, טובה לטווח של כ-360 ק"מ; בשיוט רגיל הצריכה הייתה 5.9 ק"מ/קוט"ש לטווח של כ-450 ק"מ. הטווח בגרסת ההנעה האחורית היה בעומס גדול ב-40-70 ק"מ, בשיוט כ-50-60 ק"מ יותר.

יונדאי איוניק 6 - מבחן דרכים (325 כ
צילום: אלי שאולי
 

נוחות, התנהגות

נוחות הנסיעה מעט טובה יותר מאשר בגרסת ההנעה האחורית והרכב נעים יותר, ועדיין הוא אינו נוח במיוחד; הוא מקפץ על פגמים רבים ועל שיבושים קלים. נוחות הנסיעה מחוץ לעיר טובה יותר, ולמרות תנודות על כביש גלי, הרכב מרוסן ביחס. רעשי הכביש מוחרשים היטב, אבל רעשי הרוח נשמעים לעיתים יותר מהצפוי. 

כמובן, ההתנהלות של גרסה זאת בפניות שונה מזאת עם ההנעה האחורית. הרכב יציב בהרבה בכניסה לפניות ומאפשר יציאה מהן במהירות גבוהה משמעותית, דבר הבולט במיוחד בכאלה מאתגרות. ממש בקצה מגלים שהגלגלים האחוריים מייצבים את האחוריים לתוך הפנייה ויוצרים פסיעה קלה. וזה נחמד. כמובן, הנעה אחורית בלבד מייצרת אותו היגוי-יתר שמתי-מעט נשבעים בו ונהנים ממנו.

יונדאי איוניק 6 - מבחן דרכים (325 כ
צילום: אלי שאולי

ההגה אינו מתעלה בהיזון חוזר, אבל ברור מתי הוא מפנה את הגלגלים ומשקלו נכון במצבים הקשוחים יותר. מערך הבלימה פרוגרסיבי מהמקובל בדגמים בחשמליים – ביחוד במצב 'ספורט' לבלמים – אך בעומס כבד וממושך וביום חם הדיוק אבד. כרגיל ביונדאי, גם כאן שפע אפשרויות לבלימה רגנרטיבית ותפעול נוח. 

שתי הערות: קוטר הסיבוב, 11.8 מטר, גדול, תוצאה של זווית הפניית גלגלים ובסיס גלגלים גדול, דבר המורגש בפניות ברחובות צרים ובתמרוני חניה; מערכות ההתרעה מצפצפות לרוב, והדבר בולט בעיקר ביחס לתמרורי הגבלת מהירות, שם ההתייחסות היא לכאלה המיועדים למסלולים אחרים.

יונדאי איוניק 6 - מבחן דרכים (325 כ
צילום: אלי שאולי
 

מחיר, תמורה

המפרט המאפיין כיום דגמים חשמליים וגרסאות שלהם יוצר מצבים מעניינים. אך לפני מספר שנים, הצעה לרכב שיש לו 40% יותר הספק, כ-75% יותר מומנט והנעה כפולה במקום רגילה תמורת מחיר של 10% יותר, הייתה בדיונית; באותה רמת אבזור, 286,000 שקלים מול 260,000 שקלים. 

אלא שאותה תוספת מאוד מכובדת בביצועים וביכולת הדינמית באה עם תשלום מסוג אחר שהוא מאוד משמעותי ברכב חשמלי: טווח הנסיעה המרבי נמוך ב-10%, גם 20% בעומס כבד (אבל הביצועים...).

יונדאי איוניק 6 - מבחן דרכים (325 כ
צילום: אלי שאולי

מצד אחד, תוספת היכולת נמצאת באזורים שאין להם (או כמעט אין להם) ביטוי בנהיגה יום-יומית. מצד שני, בכל מקרה הרי טוענים את הרכב הרבה לפני שהוא מגיע לקצה הטווח שלו, אז תמורת אותה תוספת של ביצועים ויכולת טוענים קצת יותר תכוף. 

אפשר גם: הטווח סביר כאשר לא מנצלים את מלוא הכוח, אבל אז מה הטעם?

בכל אופן, דווקא הגרסה היקרה מעניקה תמורה טובה יותר בגלל פערי התפוקה והביצועים הגדולים, הודות להנעה הכפולה היעילה והבטוחה בהרבה.

יונדאי איוניק 6 - מבחן דרכים (325 כ
צילום: אלי שאולי

*פורסם לראשונה ב- 8/10/2023 - נוספה סקירת וידאו.